Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast


Als het leven wiebelt, bieden woorden een houvast.

Het leven wiebelt. Soms slingert het zacht heen en weer, zoals een kind op een schommel. Misschien geef je het dan, net als dat kind, vol vertrouwen een extra duwtje, en ga je almaar hoger. Maar het leven kan ook wankelen, een kant op waggelen die je helemaal niet uit wil. Of het kan danig schudden en schokken, zodat je grondvesten daveren.
Op al deze momenten zijn er woorden.
WiebelWoorden zoekt ze samen met je op.
Omdat woorden helpen herinneringen te bewaren en belevenissen te delen. Omdat woorden een houvast bieden. En omdat het bijzonder prettig is woorden aan papier toe te vertrouwen.

Op dit blog vind je vooral woorden terug die binnen in mij wiebelden. Die zich puzzelden tot een anekdote, verhaal of gedicht.
Wiebel tijdens het lezen gerust mee op hun ritme.

dinsdag 7 mei 2013

In de tuin werken

Enkele huizen verderop is een vrouw van achteraan in de tachtig gestorven. Ik kende haar niet zo goed, want ze was al jaren ziek en kwam haast nooit meer buiten.
Haar man ken ik wel. Hij is klein, krom, stokoud. Maar hij rijdt wel nog dagelijks met zijn fiets naar de winkel. En hij werkt ook regelmatig in zijn voortuin. Dat doet hij trager dan traag. Met elke voorbijganger probeert hij een praatje te maken. Zo kan hij even op adem komen.
Nu zijn vrouw er niet meer is, zie ik hem nog vaker in zijn tuin. Hij hakt onkruid dat nog bijna onzichtbaar is en maait gras dat eigenlijk niet is gegroeid. Hij is nog kleiner, krommer, stokouder.

7 opmerkingen:

  1. alweer zo mooi, graag gelezen.je schrijft ontroerend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet die man zich nu alleen voelen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een zeer bekend beeld. Ik zelf heb een groenten tuin achteraan in de tuin en de achterburen twee koppels 80 + werken elke dag in hun groente tuintje... het lijkt soms op concurrentie wie heeft het meest en het best. NU een maand geleden is de vrouw van een van de koppels overleden en de man is naar een verzorgingshuis gegaan .. als ik nu in mijn tuin werk en naar hun vroegere tuintje kijk dat er nu verwaarloost uitziet doet me dit toch ook iets.. Die man voelt zich ook eenzaam en kan zelfs zijn passie niet meer uitvoeren! ik dacht daar direct aan als ik dit ontroerend stukje las... dank je Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had (tot 2 jaar terug) een schat van een buurvrouw... Ze veegde de straat..., wel 10 keer daags... Ze woont nu in een tehuis.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ontroerend mooi en klein, zoals het kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Als het niet lukt hier te reageren en je toch graag je zegje wil doen, mag je altijd een woordje achterlaten op www.bloggen.be/sprokkels.

Dank voor je reactie!